Level Up Events maakt eigen VR escape room

In 2021 zijn we gestart met Epic VR, ons eerste bedrijf waarmee we evenementen wilde gaan organiseren voor bedrijven en particulieren met virtual reality op locatie. Nu, ruim 4 jaar verder, zijn we meer gaan doen dan alleen virtual reality en paste de naam Epic VR niet meer goed. Level Up Events is geboren en daarmee ook de passie om eigen virtual reality games te ontwikkelen.

Hoe een brainstorm uitmondde in een virtuele wereld vol raadsels

Voorheen maakte we gebruik van een VR escape room gemaakt door een externe partij. Met deze Escape room hebben we een tal van teambuilding events, bedrijfsuitjes en familiedagen voorzien van een leuke activiteit. Maar toch merkte ik en mijn goede vriend (en tevens ervaren programmeur) Cliff Pennock dat er niet echt logica in het spel zat.

Onlogische puzzels, geen mooie kwaliteit, vaste plekken om “opdrachtjes” te doen, niet realistische omgevingen. Het haalde niet de kwaliteit waarmee VR echt een onvergetelijk effect zou hebben wanneer je het voor het eerst zou spelen. Dat vonden wij ontzettend zonde en daar wilde we dus iets mee. Maar ja, waar begin je?

Code & creativiteit: Het ontwikkelproces

Dat we niet tevreden waren met de huidige VR escape rooms op de markt is één ding maar zelf eentje maken is heel wat anders. We hadden geen ervaring met het maken van virtual reality spellen of überhaupt het maken van puzzels en opdrachten. Wat we wel hadden was een hoop ideeën, creativiteit en coderen (Cliff in dit geval), dus we besloten maar ergens te beginnen.

Met de 40 jaar codeerervaring van Cliff Pennock begon hij aan het ontdekken van Unity en hoe objecten in de virtuele wereld werken. Gewoon beginnen, in een lege kamer en dingen neerzetten. Dat dit uiteindelijk de basis was voor ons gehele VR escape room, hadden we nooit gedacht. Maar er was een begin!

De kamer was ingericht, dat was stap 1. Nu moesten er nog interacties komen in het spel. We wilde het gevoel creëren wat je ook in een fysieke escape room krijgt. Je kunt overal heen in de kamer om dingen te bekijken of te kijken of je het kunt bewegen/oppakken. Er zitten allerlei puzzels in de escape room die op moet lossen om een bepaalde code te vinden om te kunnen ontsnappen.

Overal puzzels!

Op basis hiervan zijn we verder gaan bouwen. Het idee achter de VR escape room is dat je dit met meerdere mensen speelt, in groepjes van 5 met één VR bril. Maar hoe hou je het voor de andere groepen leuk tijdens de escape room? Daar hebben we fysieke puzzels voor bedacht. De oplossingen moet je combineren met de puzzels in het virtuele level om zo door te kunnen. Dit maakt het een ideale teambuilding activiteit, die je in grote en kleine groepen kunt spelen. Zo zet je onderlinge communicatie centraal en hou je het leuk en uniek door het gebruik van virtual reality.

En het maken van die fysieke puzzels beginnen met een idee, op een post-it en een hoop vraagtekens 😉.

Zo hebben we in de loop van 1,5 jaar tal van puzzels, zowel fysiek als virtueel, verzonnen en getest. Om niet teveel te verklappen van onze VR escape room, zal ik ook niet teveel hiervan delen en wil ik jullie graag nieuwsgierig maken!

Stap in de simulatie: Zo beleef je onze VR escape room bij Level Up Events

We hebben deze escape room gemaakt om teambuilding en communicatie centraal te zetten maar met een competitief element. Zo wilde we een zo groot mogelijke doelgroep aanspreken. Daarom zou je dit kunnen spelen met je familie of een vriendengroep maar leent de escape room zich uitermate goed voor een teambuilding activiteit of teamuitje. En het enige wat je zelf hoeft te faciliteren is een locatie waar wij naar toe kunnen komen (denk aan je eigen kantoor, congres locatie of vergaderruimte) en een plek (sta)tafels staan en waar de mensen aan kunnen spelen en puzzelen. De rest verzorgen wij.

De grootte van de groep maakt daarom niet, je kunt 2 groepjes tegen elkaar laten spelen om te kijken wie het snelste is of met meer dan 300 personen tegelijk. Wij kunnen alle aantallen faciliteren en begeleiden op locatie. Want we snappen dat er een kans is dat je een bepaalde puzzel misschien te lastig vindt om op te lossen en dat mag niet in de weg zitten van jullie ervaring. Daarom is er altijd begeleiding vanuit ons aanwezig die rondkijkt en in de gaten houdt of er groepjes te lang vastlopen op een bepaald punt, dan krijg je van ons een kleine hint om weer door te kunnen. Ook zijn we er om technische ondersteuning te geven bij het gebruik van de VR bril, VR controllers of eventuele technische mankementen. Zo kan iedereen van start tot einde ons spel spelen zonder problemen!

Meerdere levels, verschillende speeltijden

Een ander voordeel van onze eigen gemaakte VR escape room is dat hij 3 levels in VR heeft. Speel je het van begin tot eind, kom je in 3 verschillende ruimtes terecht met elk eigen soorten puzzels. Maar met het spelen van alle levels ben je ook wel even aan het puzzelen en duurt het gemiddeld wel 120 minuten. Niet elk teamuitje of teambuilding event heeft zoveel tijd in zijn planning, daarom hebben we ervoor gezorgd dat we de levels ook in stukjes kunnen delen waardoor die in elke planning wel te passen is.

Als je maar 60 minuten hebt, spelen jullie alleen level 1. Heb je 90 minuten in je planning, dan doen we ook level 2. Ben je niet gebonden aan tijd en wil je lekker lang puzzelen en in de virtuele wereld rondlopen, dan spelen jullie alle 3 de levels en ben je wel zoet voor 120 minuten.

De eerste die ontsnapt, uit welk level dan ook, en weet de kluiscombinatie te bemachtigen en zo snel mogelijk in te vullen in de fysieke kluis. Die wint natuurlijk een originele prijs. Welke dat is? Dat kunnen we helaas niet verklappen 😄.

“Wauw, hebben jullie dit zelf gemaakt?” – Reacties van spelers

Er is veel manuren in de VR escape room gegaan. Puzzels verzinnen, coderen, het knippen en plakken van fysieke puzzels, testen, feedback vragen, aanpassen, weer testen. Zo ben je al snel 1,5 jaar verder met zijn tweetjes en heb je al meer dan 20 verschillende versies gemaakt. Soms grote veranderingen (denk aan het aanpassen de controls van het spel) en soms kleine (zoals de kleur stellingen of schilderijen).

We hebben bij veel bedrijven ons spel al mogen spelen, ook nog in de testfase. Hoe verder we kwamen hoe minder de feedback en hoe meer complimenten we kregen. Dat gaf ons ook steeds meer het gevoel dat we op de goede weg zaten. Maar de meeste complimenten gingen (terecht) naar Cliff. Mensen waren zo overrompeld door de details van de verschillende kamers en hoe de virtuele puzzels in elkaar zaten.

Game on! Nieuwsgierig geworden?

Onze VR escape room is nu te spelen door heel Nederland. We komen graag langs om jullie kennis te laten maken met de kracht van virtual reality in combinatie met teambuilding en plezier. Dus ben jij nieuwsgierig geworden naar het eindresultaat?

👉 Boek hem dan zo snel mogelijk en zien we je binnenkort!

Meer weten? Neem contact op!

Blank Form (#5)

Meer inspiratie